Przedsiębiorca często staje przed dylematem, czy samemu przygotowywać dokumentację aplikacujną o dofinansowanie czy zlecać to firmie zewnętrznej. W zależności od rodzaju dotacji sprawa wygląda różnie. W przypadku ubiegania się o środki na rozpoczęcie działalności z POKL lub Urzędu Pracy można z dużym prawdopodobieństwem pokusić się o przygotowanie dokumentów we własnym zakresie. Tym bardziej, że na etapie rozpoczynania działalności często trzeba liczyć każdy grosz. Tego typu Wnioski nie są rozbudowane i nie wymagają bardzo szerokiej wiedzy. Największą trudność sprawia część finansowa, lecz przy odrobinie chęci i pomocy ze strony doradcy jesteśmy w stanie przez to przebrnąć. Są też firmy, które przygotowują tego typu dokumenty dla dotacji "na starty". W warszawie średni koszt przygotowania dokumentacji to 500 zł netto. Czasem dochodzi jeszcze wynagrodzenie za sukces.
Sprawa wygląda zupełnie inaczej, kiedy aplikujemy o dofinansowanie na rozwój firmy z programów RPO, POIG czy PROW. Zazwyczaj są to projekty na dużo większą kwotę, bo w przypadku tych projektów wchodzą w grę kwoty nawet powyżej kilku milionów złotych. W tym wypadku, rozsądniejszym wyjściem jest składanie dokumentacji aplikacyjnej z pomocą wyspecjalizowanej firmy. Wnioski tego typu zazwyczaj obejmują sporo dokumentów np. wniosek, biznes plan, kilka oświadczeń, prognozy finansowe itp. Dodatkowo załącza się też sporo dokumentów, które musi przygotować sam Wnioskodawca czyli na przykład: umowa spółki, dokumenty potwierdzające prawo do nieruchomości, dokumenty finansowe, dokumenty budowlane i często wiele innych. Oczywiście można też cała pracę wykonać samemu ale będzie to kosztowało sporo wysiłku przy często niewymiernym efekcie. Ilość dokumentów konkursowych, ustaw i kryteriów, przez które trzeba przebrnąć jest ogromna.
Kiedy już się zdecydujemy na pomoc firmy piszącej wnioski o dofinanswanie, trzeba zrobić dokładne badanie rynku aby wybrać odpowiednią. W tym biznesie jest bardzo niska bariera wejścia, dlatego funkcjonuje wiele młodych firm, bez znaczących sukcesów na swoim koncie. Cena może być atrakcyjna ale może się to wiązać z marnym efektem. Firmy z ugruntowaną pozycją na rynku zazwyczaj pobierają wynagrodzenie w dwóch transzach- zaliczka oraz premia od sukcesu. Zaliczka jest to średnio 10-20% całego wynagrodzenia. Firmy z mniejszym doświadczeniem szukają miejsca na rynku poprzez pisanie projektów tylko za sukces. Jest to atrakcyjne. Warto jednak pamiętać, że przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej to także sporo pracy po stronie samego Wnioskodawcy, dlatego czasem lepiej zapłacić wyższą cenę i mieć większe prawdopodobieństwo, że nasze wysiłki przyniosą efekt i nie będziemy musieli czekać rok lub dwa na kolejny nabór.
Moim zdaniem na pewno warto ale lepiej samemu to nadzorować.
OdpowiedzUsuńTo fakt, nadzorować trzeba zawsze samemu, to prawda.
OdpowiedzUsuńNie przesadzajmy, aż tak bardzo to nie trzeba tego pilnować.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest zlecenie napisania takiego wniosku specjalistom, którzy mają za sobą wiele lat praktyki
OdpowiedzUsuńTeż myślę, że warto jest zlecić napisanie wniosku jakiejś firmie, która się w tym specjalizuje
OdpowiedzUsuńAlbo po prostu zatrudnić specjalistów w swojej firmie, to też dobre rozwiązanie
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis, dzięki!
OdpowiedzUsuńNie zawsze zostawienie swojej sprawy komuś innemu to dobry pomysł
OdpowiedzUsuńZawsze warto jest takie rzeczy zlecać fachowcom. W szczególności napisanie skomplikowanych umów czy też wniosków
OdpowiedzUsuńZdecydowanie macie rację ;) A co do bloga to bardzo fajny wpis, dobra robota !
OdpowiedzUsuńGratuluję prowadzenia blogu ! Bo jest naprawdę dobrze zrobiony ;)
OdpowiedzUsuńNa pewno warto jest zlecić pisanie takich wniosków doświadczonej firmie. Dziś na rynku można znaleźć wiele różnych firm, które świadczą różne usługi dla biznesu. Innowacją są dziś np. specjalne programy dedykowane dla biznesu - https://craftware.pl/, które ułatwiają prowadzenie firmy na wielu płaszczyznach.
OdpowiedzUsuńDziś wiele procesów zachodzących w firmie można zautomatyzować przy pomocy specjalnego oprogramowania dla biznesu. Jednym z takich rozwiązań jest system informatyczny Connecto - https://www.connecto.pl/archiwizacja-dokumentow-w-przedsiebiorstwie/, który służy do efektywnego ewidencjonowania i archiwizowania dokumentów firmowych. Odpowiednia gospodarka całą dokumentacją firmową jest bardzo ważna dla każdego przedsiębiorstwa. Takie oprogramowanie pozwala przedsiębiorcom monitorować całą drogę jaką przebywa w firmie dokument.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńJednym z podobnych rozwiązań dla firm jest też system Push Ad - https://push-ad.com/pl/. Narzędzie pozwala firmom zwiększyć ilość konwersji i pozyskać nowych klientów przez stronę internetową. Konwersją może być np. sprzedaż produktu lub też zapis na firmowy newsletter. Dzięki bazie potencjalnych klientów, firma może też reklamować produkty oraz usługi tylko osobom, które faktycznie są nimi zainteresowane.
UsuńDzięki za rady, naprawdę mi pomogły!
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem zawsze warto posiłkować się firmami specjalizującymi się w danej dziedzinie. Często dużo bardziej opłaci się nam zlecić to komuś kto się tym profesjonalnie zajmie niż próbować samemu i nie osiągnąć oczekiwanego skutku.
OdpowiedzUsuńHmm no według mnie jednak lepiej zrobić to samodzielnie
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem to średnia opcja
OdpowiedzUsuńDotacje z Unii są bardzo ważne w dzisiejszych czasach
OdpowiedzUsuńNie przesadzajmy, że są aż tak ważne...
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem wszelkie dotacje z Unii są fałszywe
OdpowiedzUsuńJa natomiast pochwalam sobie dotacje z UE. Nie macie pojęcia o czym mówicie
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis! Ja nie widzę nic złego w korzystaniu ze wsparcia finansowego, czy to z unii czy od firm pożyczkowych. Sama miałam do czynienia z pożyczką 0 procent i wszystko odbyło się bez problemu. Chociaż zdaję sobie sprawę, że czasem warto poradzić się kogoś bardziej doświadczonego, który wytłumaczy nam co i jak.
OdpowiedzUsuńZgadzam się z Tobą Aniu!
OdpowiedzUsuńCzy ja wiem, czy Ania ma rację...
OdpowiedzUsuńUważam, że jak najbardziej warto!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Czekam na kolejny tak samo interesujący. Mam nadzieje, że niebawem dodasz coś nowego ale tak samo ciekawego.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem warto...
OdpowiedzUsuńJa jeszcze nie miałem okazji pobierać żadnych dotacji więc nie bardzo wiem na czym to wszystko polega. Jednak aby być pewnym tego czy wszystko w spółce działa prawidłowo zlecam czasami przeprowadzenie audytu. Robione jest badanie sprawozdań finansowych https://www.crowe.com/pl/services/audyt/badanie-sprawozdan-finansowych więc wiem, że należy mieć wiele rzeczy pod kontrolą.
OdpowiedzUsuńArtykuł ciekawy. Myśle, że każdemu się spodoba.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe informacje. Taka wiedza przyda mi się na pewno, ponieważ interesuje się tą tematyką, więc lubie o tym czytać.
OdpowiedzUsuńZapewne warto zlecić pisanie wniosku firmie. Warto również wdrożyć sprawdzony i odpowiedni system do elektronicznego obiegu dokumentów Ready_™ który pozwoli je odpowiednio uporządkować i zarchiwizować, aby zawsze mieć do nich nieograniczony wgląd.
OdpowiedzUsuńZazdroszczę, ponieważ sam nie potrafię prowadzić bloga, a naprawdę chciałbym mieć własny blog.
OdpowiedzUsuń_____
https://kredytytorun.com/kredyty-gotowkowe-torun/
Czekam na kolejny tak samo ciekawy artykuł.
OdpowiedzUsuń____
https://polska-klasa.pl/
Bardzo ciekawy blog dający do myślenia.
OdpowiedzUsuńNie jest łatwo o dotacje ale trzeba próbować, pozdrawiam
OdpowiedzUsuń